منظور از درب ام دی اف چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

درب MDF

درب ام دی اف چیست؟

واژه ی ام دی اف مخفف medium density fiberboard است و از محصولات چوبی به حساب می آید. ام دی اف تخته فیبر مانندی است که به روش خشک درست می شود. درب های ام دی اف را پس از ساخت آن می توان روکش کرد. این نوع روکش ها نه تنها موجب زیبایی درب چوبی می شود بلکه دوام آن را نیز بیشتر می کند. روکش های تزئینی روی درب ام دی اف هم موجب دوام درب  می شود و هم این نوع درها را مناسب محیط های مرطوب مانند سرویس های بهداشتی و حمام می کند. از متداول ترین روکش های درب ام دی اف، ملامینه است. در این روش کاغذ دکوراتیو رزینی با فشار و حرارت روی تخته درب ام دی اف محکم می گردد.

درب ام دی اف

درب ام دی اف

بیشتر بخوانید :نصب درب چوبی در تهران

ویژگی های درب ام دی اف:

از مزایای درب ام دی اف مقاومت بالای آن و قابلیت داشتن روکش هایی از جنس پی وی سی، ملامینه و … است. این نوع روکش ها با رنگ های پلی استری به راحتی رنگ می شوند. این نوع دربها دارای کلاف چوبی می باشند که از چوب چام روسیه هستند.

اتصال فینگر جوینت با قطعات چوبی طولی کلاف ها موجب استحکام هر چه بیشتر دربهای  ام دی اف شده است. از آنجا که مقاومت کلافها در بالا و پایین درب لولا ها و قفل ها تقویت می شود ضخامت این نواحی در حدود دو برابر بقیه مناطق درب ام دی اف است. همه ی این عوامل در بهبود کیفیت در چوب های ام دی اف موثرند، به علاوه برای مقاومت بیشتر سه عدد چوب کلاف به صورت عرضی با فاصله مساوی درون درب ام دی اف قرار داده می شود. پس از تولید کلاف های چوبی بین چوب ها شبکه های مقوایی لانه زنبوری کام نصب می شود که حالت ضربه گیری دارد یعنی فشار حاصل از سطح مقطع ضربه دیده را به سطح مقطع بزرگتری پخش می کند و از آسیب دیدن سطح چوب ممانعت می کند.

چون این لایه ها در چوب ام دی اف بسیار سبک اند از افتادگی لولای در به مرور زمان می کاهد. این امر در لولاهای قدیمی با برش فیبر و چوب صورت می گرفت که آرایش چندان منظمی نداشت و دربها سنگین تر و آسیب پذیرتر بودند. سپس رویه های ام دی اف با سایزهای مناسب روی دربها نصب می شوند و وارد مرحله ی رنگ آمیزی و نقاشی می شود. پس از اتمام رنگ آمیزی درب به قسمت خشک کن رفته و بعد بسته بندی می شوند.

دربهای ام دی اف با روکش پی وی سی مقاومت بیشتری نسبت به سایر ام دی اف های روکش دار را دارند. روکش چوبی درب ام دی اف از رنگ پلی استری است. این در حالی است که روکش های پی وی سی از روکش هایی است که برای دیزاین دربها استفاده می شوند.

اشکال درب ام دی اف

درب ام دی اف

قیمت درب ام دی اف چگونه است؟

پارامترهای گوناگونی بر قیمت دربهای ام دی اف تاثیر دارند. یکی از عوامل ضخامت درب ام دی اف مصرفی از یک طرف و رویه ی طرح دار در سمت دیگر درب است. اگر درب دارای روکش است جنس روکش مورد استفاده نیز اهمیت دارد. طراحی و رنگبندی دربهای چوبی نیز بر قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. مثلا طرح های ساده و غیر برجسته ارزان تر است. اما طرح های برجسته و زیباتر گرانترند. نحوه ی قیمت دهی در دربهای ام دی اف بر اساس نوع متریالی است که استفاده می شود.

دربهای اچ دی اف ارزانتر از دربهای ام دی اف هستند. قیمت درب اچ دی اف بر اساس ضخامت رویه ی آن است. برخی افراد دوست دارند دری سفارش دهند که دارای دو طرف طرح برجسته باشد در این صورت درب آن ها 20 درصد افزایش بها خواهد داشت.

همانطور که اشاره شد عوامل بسیاری در قیمت درب های ام دی اف تاثیر می گذارند در زیر به طور تیتر وار عوامل موثر را ذکر می کنیم:

  • نوع ام دی اف مورد استفاده در تولید درب
  • سایز درب یا همان طول و عرض درب ام دی اف
  • متراژ یراق های که در ساخت در استفاده شده است
  • تعداد درب هایی که سفارش داده شده است
  • طراحی درب
  • و …

تنوع درب های ام دی اف در بازار ایران زیاد است. از انواع آن می توان به درب های ام دی اف با روکش پی وی سی، درب های ام دی اف با روکش چوب، درب های ام دی اف خام 3 میل، درب های ام دی اف ملامینه و یا کاغذی، درب های ام دی اف لیزری، درب ام دی اف اتاقی و … اشاره نمود.

از درب ام دی اف با روکش های پی وی سی غالبا برای درب ورودی آپارتمان ها استفاده می شود. درب های ام دی را نمی توان به عنوان درب حمام و یا درب سرویس های بهداشتی استفاده نمود مگر اینکه روکش شده باشند که در این صورت نیز باز هم  محدودیت های خاص خود را دارند.

درب ام دی اف ورودی منزل

درب ام دی اف ورودی منزل

برگرفته از :

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/medium-density-fiberboard

سوالات متداول MDF

مقاومت ام دی اف در مقابل آب چقدر است ؟

ام دی اف به دلیل دانسیته یا همان فشردگی نسبتا پایین گزینه ی مناسبی برای درب سرویس و حمام نمی باشد و سریع تر از باقی درب ها به آب واکنش نشان داده و پوسیده می شود

مزیت ها و ویژگی های درب ام دی اف چیست ؟

ام دی اف نسبت به سایر دربها از قیمت پایین تری برخوردار است . در ضخامت های ۵ میل و ۸ میل می توان با دستگاه سی ان سی بر روی آن طرحهای متفاوت اجرا شود و گستره ی طرحها و مدلها آن بیشتر از درب های دیگر است

درب ام دی اف چه رنگ هایی دارد ؟

ام دی اف در ذات خود خام ( بدون رنگ ) است که یا باید رنگ شود یا از روکش برای آن استفاده کرد

آیا درب ام دی اف محکم است ؟ ضخامت ورقهای آن چقدر است ؟

ام دی اف در ضخامت های ۳ میل ۵ میل ۸ میل و ۱۶ میل در بازار موجود می باشد که ضخامت های ۸ و ۱۶ میل آن با وجود قیمت ارزان آن نسبت به چوب مقاومتش با چوب برابری می کند و برای دربهای ورودی هم قابل استفاده است و حتی رویه ی خیلی از درب های ضد سرقت ام دی اف می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *