آیا درب چوبی می تواند نقش مهمی در طراحی داخلی خانه ایفا کند؟

درب تمام چوب

درب چوبی اتاق در یک منزل شاید عنصر کوچکی به نظر بیاید اما به جزئیات معمارانه و سبک خانه، زیبایی و زیادی می دهد. درب و پنجره عناصری اند که روزانه استفاده ی زیادی از آن ها می شود و تاثیر به سزایی روی دکوراسیون منزل ما دارند. انتخاب درست و مناسب درب اتاق، درب سرویس بهداشتی و درب حمام تجربه ای کاملا متفاوت را در منزل اشخاص با سلیقه ایجاد می کند.

موضوع دیگری که اهمیت دارد رنگ درب چوبی اتاق خواب است. یک درب چوبی هر چند از لحاظ جنس بسیار مرغوب و عالی باشد اما اگر رنگ آمیزی مناسبی را نداشته باشد، زیبایی آن به چشم نخواهد آمد.  از طرف دیگر کیفیت رنگ نیز باید خوب باشد که آلرژی پوستی ایجاد نکند.

درب های اتاق خواب معمولا از جنس های مختلف چوب می باشد: مثلا درب تمام چوب، درب با روکش چوب، درب ام دی اف، درب اچ دی اف و …

درب چوبی

درب چوبی

سبک های مختلف درب چوبی در دکوراسیون منزل:

سبک ها و مدل های مختلفی از درهای چوبی وجود دارند اما غالبا آن ها را در دو دسته ی درب چوبی مدرن و درب چوبی کلاسیک قرار می دهند.

درب چوبی مدرن:

این نوع درب ها صاف هستند و ممکن است تو پر یا توخالی باشند. این درب ها ممکن است رنگ شده باشند و یا اینکه روکشی از چوب داشته باشند. از لحاظ قیمت نیز درب های توخالی قیمت کمتری نسبت به درب های توپر دارند. این نوع دربر ها طراحی بسیار زیبا و متفاوتی دارند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. داشتن طراحی ساده و زیبا موجب شده که اکثر خانه های ایرانی از این نوع درب ها را داشته باشند.

نوع فضایی که قرار است درب در آن نصب شود نیز اهمیت دارد، امروزه تنوع جنس های درب چوبی زیاد شده است. در گذشته درب ها بیشتر تماما از چوب ساخته می شده است اما امروزه درب های ام دی اف، اچ دی اف، پی وی سی و … نیز تولید شده اند.

درب های اچ دی اف:

همه ی درب های چوبی درون منزل تاثیر زیادی در نما و طراحی داخلی خانه می گذارند. در خرید درب چوبی نه تنها دوام و زیبایی یک درب مهم است بلکه میزان بودجه ای که قرار است صرف خرید درب شود نیز تاثیر گذار خواهد بود.

درب  چوبی زیبا

درب  چوبی زیبا

درب چوبی کلاسیک:

درب های چوبی گیرایی و جذابیت خاصی را به خانه می دهند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند  اگر خانه ای دارید که سبک معماری خاصی دارد با خرید درب چوبی کلاسیک و زیبا منزل خود را خارق العاده تر کنید. جزئیاتی که در درب های کلاسیک دیده می شود مثل طرح های پیچیده با رنگ طلایی، سطح های چوبی کنگره مانند و … به این نوع درب ها جلوه ی خاصی بخشیده است. در انتخاب این نوع درب ها حواستان باشد که با دکور منزل شما همخوانی و هارمونی مناسب را داشته باشد.

نکته ی قابل ذکر دیگر این است که دقت داشته باشید  تزئینات و طرح های این نوع درب ها شلوغی بصری زیادی را در منزل شما، علی الخصوص در اتاق ها ایجاد نکند.

انواع درب چوبی

انواع درب چوبی

انواع درب چوبی بر اساس تعداد پنل ها:

  • درب های تک پنلی:  این نوع درب ها  بیشتر برای خانه هایی مناسب اند که سبک نسبتا سنتی دارند و لوازم آن به طور دستی ساخته شده باشد. درب های تک پنلی با سادگی خود  زیبایی خاصی به فضا می دهد که طرفداران آن افرادی هستند که سبک سلیقه ی هنری و خاص دارند.

 

  • دربهای چوبی دو پنلی تنوع زیادی دارند و در گروهی از آن ها ضلع بالایی پنل بالا قوسی شکل است که در خانه های فرانسوی و سبک تلفیقی زیاد به کار می رود. این نوع درب ها شیارهایی درون پنل خود دارند که به زیبایی در می افزاید. درهای چوبی دو پنلی یاد آور خانه های روستایی و مزرعه ای است که باز هم این نوع در، طرفداران  خاص خود را دارد.

 

  • درب های سه پنلی: در اکثر دکوراسیون های داخلی درب های سه پنلی دیده می شود. این نوع درب ها به صورت رنگ شده یا با  روکش چوبی از جنس چوب درخت بلوط طراحی و تولید می گردند. درب های سه پنلی از لحاظ دوام نیز سیار مستحکم اند و می توانند هماهنگی خوبی را با محیط های دلخواه ایجاد کنند.

 

  • درب های چهار پنلی در دکوراسیون منزل: یکی دیگر از انواع درب های کلاسیک درب های چهار پنلی اند که زیبایی خاصی را به محیط کلاسیک منزل می بخشند. اگر در خانه ای هستید که چارچوب درب منزلتان حالت هلالی و قوس مانند دارد  نصب درهای چهار پنلی گزینه ی مناسبی می تواند باشد. نصب این نوع از درب ها سبک معماری ایتالیایی به خانه شما می بخشد. پس این نوع درب های قوس دار در هر نوع منزلی قابل استفاده نیست.

 

  • درب های چوبی پنج پنلی: این نوع درب های چوب مانند درب های دیگر انواع توپر و توخالی دارند که دارای پنج پنل روی خود هستند. اندازه و سایز پنل ها در درب های پنج پنلی و شش پنلی می تواند متفاوت باشد.

 

منابع:

https://www.bobvila.com/slideshow/know-your-door-styles-10-popular-designs-44296

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *