انواع دستگیره درب ساختمان

دستگیره درب

تاریخچه دستگیره درب

اولین شخصی که اختراع استفاده از دستگیره درب را برای بسته نگهداشتن درب در سال 1878 مطرح کرد آقای دورسی بوده است. البته به طور دقیق مشخص نشده که چه زمانی اولین دستگیره اختراع شده اما آقای دورسی شاید حتی خودش هم نمیدانست که با این اختراع چه تحول بزرگی در زمینه ی امنیت و طراحی ایجاد کرده است.
و آن که روزی اختراع دستگیره درب جزو یکی از اصلی ترین عناصر طراحی های کلاسیک و یا مدرن در دکوراسیون داخلی شود. امروز اصلی ترین بخش یک ساختمان برای امنیت شامل درب ورودی ساختمان و دستگیره های درب ها می باشد این شخص که یک فرد سیاه پوست بوده کسی بوده است که در سال 1878 این ایده را برای بازو بستن درب پیشنهاد داده و آن را به صورت رسمی در آمریکا ثبت اختراع کرده است. سوالی که پیش می آید این است که قبل از آن پس چه چیزی جایگزین دستگیره بوده است؟

دستگیره های درب اولین بار در کجا استفاده شد؟

پیش از آن قاره افریقا در ساخت قفل درب نسبت به سایرین پیش قدم بوده است. مصر باستان شاید بهترین مثالی باشد که در شمال شرقی قاره ی افریقا جزو اولین مخترعان دستگیره بوده اند. آنها قفل هایی فلزی برای بازو بستن درب ساخته و از آن برای امنیت و بستن درب استفاده می کردند. درقدیم برای حفظ امنیت قفل اصلی ترین وسیله ای بود که میتوانست درب را بسته نگهدارد و کسانی که توانایی خرید قفل داشتند آن را به کلون درب ورودی زنجیر می کردند ویا حتی با طنابی درب را به کلون آن می بستند. در مواقعی می توان نتیجه گرفت که این کلون ها به عنوان دستگیره درب ظاهر می شدند. در آن دوره از بندی استفاده می شد که با کشیدن آن به چفت درب امکان بستن درب را ایجاد می کردند درب ها در قدیم دارای دو بخش اصلی کوبه و کلون بوده اند که در این زمینه درب های قدیمی ایرانی به ویژه در زمینه ی معماری، نشان زیادی از فرهنگ غنی دارد. رفته رفته دستگیره درب هویتی مستقل یافت و در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت و جایگاهی ویژه یافت. کاربرد های خود را گسترش داد و علاوه بر ارزش زیبایی شناختی کارکرد های متنوعی پیدا کرد تا آن جا که امروزه دستگیره های هوشمند پلی بین تکنولوژی، دکوراسیون و معماری زده است.

تاریخچه ی دستگیره درب در فرانسه

برای حرف زدن از تاریخ دستگیره ی درب در فرانسه باید به سلطنت لویی کبیر،لویی چهاردهم که به (پادشاه آفتاب)شهرت داشت اشاره کنیم. در آن زمان به واسطه ی زندگی تجملاتی و پر از زرق و برق در کاخ ها مانند کاخ ورسای که یکی از کاخ های زیبای فرانسه میباشد به فرانسه هویتی متفاوت داده است. در معماری نیز از دستگیره هایی طلاکاری شده و بسیار کلاسیک استفاده می شد. دستگیره های پلاک دار ظریفی که در آن دوره طراحی میشد به سادگی نصب شده و باعث زیبایی دو چندان درب های کاخ می شد. در زمان لویی چهاردهم فرانسه در سال 1643 ، دستگیره درب بسیار مورد توجه قرار گرفت تا حدی که جزء بخشی از تزیینات در بناها و معماری آن زمان لحاظ شد، مانند دستگیره های تزیینی و طلاکاری شده در آن دوره در نهایت امروزه دستگیره درب در طرح و مدل های گوناگون بسته به نوع مصرف آن تولید و ساخته می شود.

تاریخچه دستگیره درب

تاریخچه دستگیره درب

تاریخچه ی دستگیره درب در ایران

قدیمی ترین درب های ایرانی در دوره مادها شناسایی شده است که از چوب ساخته می شد. یزد به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران دارای تنوع درب های تاریخی با قدمت زیاد می باشد. جنس درب ها عموما از چوب های راش،بلوط و گردو و افرا بوده است. از آنجایی که امروزه درب یکی از عناصر اصلی در طراحی و دیزاین منازل شناخته می شود. مواد و متریال مختلفی در ساخت درب به کار گرفته می شود که ما شاهد درب های چوبی ،استیل ضد زنگ،فایبر گلاس،درب های پلی وود یا چوب پلاست،درب های ام دی اف ، درب های اچ دی اف،درب های ای بی اس،درب های پی وی سی و یو پی وی سی هستیم.
برای درهایی که رو به بیرون هستند و امنیت ورود به ساختمان حائز اهمیت است از دستگیره های ورودی استفاده می شود و برای دستگیره های داخلی ساختمان از مدل های دستگیره درب پلاک دار و یا روزت بسته به سلیقه مصرف کننده استفاده می شود.

در آن زمان درکوب بسیار مهم بوددرکوب یا کوبه های درهای ایرانی را م یتوان جزء نخستین دستگیره ها درب بیرونی به حساب آورد. دستگیره هایی که می توان آن هارا به سه بخش تقسیم کرد:
1)درکوب آقایان:که صدای بم داشته و نشان دهنده ی این بود که یک مرد در میزند
2)درکوب بانوان:که صدای ظریف داشته و نشان دهنده این بود که یک زن در میزند
3)درکوب غریبه: همان طور که از اسم آن مشخص است این درکوب برای کسانی استفاده میشد که غریبه بودند.

درهای قدیمی ایرانی

 درهای قدیمی ایرانی

اهمیت انتخاب دستگیره درب مناسب

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که دستگیره یک عنصر معمولی است که انتخاب آن نیاز به توجه ندارد، بنابراین اولین دستگیره درب را جهت استفاده خریداری می کنند و بر روی درب های منزلشان نصب می کنند اما به محض ورود به داخل خانه اولین گزینه ای که باید از آن استفاده کنید. دستگیره درب است حال تصور کنید که دستگیره خریداری شده نه ظاهر زیبایی دارد و نه از کارایی خوبی برخوردار است بنابراین ، جهت باز و بسته کردن درب برای ورود به داخل خانه یا خروج از آن، باید ساعت ها با دستگیره درگیر باشید تا بتوانید آن را باز و بسته کنید از طرفی دیگر این دستگیره سلیقه شما را به افرادی که تنها درب ورودی منزلتان را می بینند به نمایش می گذارد.
جهت پیشگیری از دوباره کاری و صرف هزینه بیشتر، دستگیره ای را جهت استفاده انتخاب کنید که در کنار طراحی رویایی و هیجان انگیز، بسیار با کیفیت باشد. به گونه ای که رنگ بندی دستگیره با درب ها به خوبی هماهنگ شود و زیبایی دکوراسیون داخلی منزلتان را بیشتر کند. در ضمن در نظر داشته باشید که استفاده از دستگیره و قفل بی کیفیت و نامناسب سبب خرابی وگیر کردن درب و وارد آمدن خسارات و هزینه های زیادی به درب وچهارچوب می شود و باعث صرف هزینه و وقت بیشتری برای تهیه مجدد درب و یراق آلات آن می شود.

هماهنگی قفل و دستگیره درب

دستگیره درب باید با قفلی که برای آن در نظر گرفته شده مطابقت داشته باشد زیرا برآمدگی یا فرورفتگی قفل و ناسازگاری آن با دستگیره باعث می شود که نمای بیرونی درب زشت به نظر برسد و افراد مختلف آن را مشاهده می کنند و فکر می کنند شما برای صرفه جویی در هزینه یا بی سلقگی از دستگیره و قفل ناهماهنگ استفاده کرده اید. دستگیره ها و قفل های متناقض نیز باز و بسته شدن درب را دشوار می کند و ممکن است هنگام بازو بسته شدن درب به دلیل فشار بیش از حد،دستگیره یا کلید شکسته شود.
دستگیره درب به عنوان عنصری فلزی که بر روی یک صفحه چوبی یک دست طراحی شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال یک درب چوبی قهوه ای را تصور کنید که جهت درب ورودی منزل در نظر گرفته شده است، در طراحی درب شاید بتوان پیچ و خم های خاصی در نظر گرفت؛ اما در نهایت زیبایی درب به عنصر براق و درخشانی که با سایر اجزا متمایز است وابسته خواهد بود. اگر هنگام انتخاب و خرید دستگیره درب تنها به رنگ بندی و شکل ظاهری آن توجه داشته باشید، ممکن است از اهمیت کیفیت دستگیره ورودی به طور کامل غافل شوید به گونه ای که یک دستگیره زیبا و پر زرق و برق را خریداری کنید. که پس از چند ماه استفاده دستگیره زنگ بزند،بشکند و کاملا غیرفابل استفاده باشد.
با توجه به اینکه شرکت های زیادی در زمینه ارائه دستگیره درب و یراق آلات فعالیت دارند ،اما کیفیت محصولاتی که ارائه می دهند کاملا متفاوت است. به عنوان مثال؛ممکن است یک شرکت برای طراحی دستگیره های درب از مدل های قدیمی و سنتی الهام بگیرد،در حالی که یک شرکت دیگر این نمونه ها را با مدل های جدید و مدرن جایگزین کرده است بنابراین هنگام انتخاب دستگیره درب مناسب باید توجه ویژه ای به دکوراسیون داخلی منزل و نوع طراحی درب داشته باشید تا بتوانید دستگیره ای زیبا و باکیفیت را برای استفاده تهیه کنید.

انواع دستگیره درب ورودی

دستگیره درب ورودی ساختمان با سایر دستگیره هایی که برای در های داخلی انتخاب می شود متفاوت است. بیشتر دستگیره هایی که برای ورودی ساختمان استفاده می شود از جنس دستگیره پلاک ساخته شده و قفل های مخصوصی برای آنها در نظر گرفته می شود. امروزه سازندگان دستگیره درب ورودی از مدل های قدیمی پیروی نمی کنند و بر روی دستگیره های درب میتوان طرح های خاصی را مشاهده کرد که زیبایی درب ورودی را بیشتر می کند. اکثر دستگیره های درب ورودی در دو رنگ طلایی و نقره ای ارائه می شود و با توجه به نوع رنگ درب می توانید دستگیره مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن برای باز و بسته شدن درب ورودی و تزیین آن استفاده کنید توجه به این نکته مهم است که دستگیره درب ورودی ساختمان امنیت خانه شما را تعیین می کند؛ بنابراین دستگیره باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و در اثر کوچکترین ضربه نشکند و ترک بر ندارد همچنین به دلیل استفاده مداوم از دستگیره درب ورودی، دسته باید به بهترین شکل آبکاری شودتا در هنگام استفاده رنگ دستگیره تغییری نکند و در هنگام استفاده دستگیره از درخشش و زیبایی برخوردار باشد.

انواع دستگیره درب از لحاظ ظاهری

دستگیره پلاک یا همان دستگیره یک تکه که یکی از متداول ترین نوع دستگیره درب می باشد.این نوع دستگیره پلاک یا همان دستگیره یک تکه به علت رنج قیمت مناسب و تنوع بالای آن بیشترین مصرف را در بازار دارد و مهم ترین علت در این مورد قیمت پایین تر آن است.این نوع دستگیره از یک صفحه پلاک مانند تشکیل شده است که جای دسته و جای قفل هر دو بر روی این پلاک قرار دارد و اکثر منازل و تقریبا درتمامی منازل قدیمی این نوع دستگیره ها را مشاهده می کنیم. این دستگیره هااز جنس های ارزان تری چون آهن نیز تهیه می شود. دستگیره پلاک برای درب های داخلی تنها به قفل کلیدی و سرویسی نیاز دارد و نیازی به مغزی یا همان سیلندر ندارد و از این جهت هزینه کمتری را شامل می شود ولی در صورت لزوم می توان در جاهایی که امنیت بیشتری نیاز دارد مانند درب بالکن ،انباری و یا ادارات از قفل و مغزی های سویچی هم در این نوع دستگیره ها استفاده کرد که در ادامه در مورد کاربرد دستگیره ها هم صحبت می شود.

دستگیره های یک تکه

دستگیره های یک تکه

دستگیره روزت یا همان دستگیره دوتکه:

دستگیره رزت یکی از جدیدترین مدل های دستگیره درب می باشد که
جای قفل و دسته بر روی یک پلاک قرار ندارد و دستگیره و جای قفل جداگانه نصب می شوند و دور آن ها را کاوری می پوشاند که به روزت معروف است و ما بین جای دسته و جای قفل فاصله است و کمتر فضای درب را اشغال می کنند که این امر سبب شده تا این نوع دستگیره ها زیبا تر جلوه کنند و ظاهر شیک تری به درب بدهند
این نوع دستگیره ها بیشترین تنوع و طراحی را دارا می باشند که امروزه توجه بیشتری به آن ها می شوداین دستگیره ها که به نسبت دستگیره های پلاک بسیار زیبا تر و فانتزی تر هستند و جلوه بهتری به درب می دهند به نسبت دستگیره های پلاک گران تر و هزینه نصب آن ها کمی بیشتر است که البته این اختلاف قیمت ارزنده و در برابر زحمات تولید و نصب و کیفیت این نوع دستگیره ها امری منطقی است.
دستگیره های روزت با آن که کمی گران تر و فانتزی تر از دستگیره های پلاک هستند اما باید دقت داشت که به نسبت دستگیره های پلاک ظریف تر هستند و ممکن است مقاومت و تحمل فشار کمتری نسبت به دستگیره های پلاک داشته باشند که البته در صورتی که در حین نصب حتما از پیچ های فیکس دستگیره استفاده شود تا حد زیادی این مسئله را پوشش می ده. دستگیره روزت بر خلاف دستگیره پلاک که تنها با دو پیچ فیکس نصب می شود هر قسمت آن یعنی دستگیره و روزت جای قفل آن هر کدام دو پیچ فیکس و چند پیچ خودکار دارند. نکته جالب در مورد دستگیره های روزت آن است که بر خلاف دستگیره های پلاک در آن ها جهت دستگیره و درب در خرید اهمیتی ندارد و لازم نیست که موقع خرید حتما جهت باز شدن درب های ورودی و سرویس هارا بدانید و جهت باز شدن درب در آن ها مطرح نیست و به عبارتی دستگیره های روزت هم برای درب های چپ باز شو و هم برای درب های راست باز شو قابل استفاده هستند.

دستگیره دو تکه

دستگیره دو تکه

کاربرد دستگیره های روزت

نکته مهم وجالب توجه آن است که دستگیره های روزت هم برای درب های اتاقی ،سرویسی ،سویچی و ندرتا ورودی استفاده می شوند اما تفاوت در آن است که تمام دستگیره های روزت یا دو تکه ، سویچی یا سیلندر خور هستند یعنی همه با سیلندر کار می کنند و به نسبت کارایی و کاربرد مورد انتظار سیلندر مناسب آن تهیه می شود و برای درب های اتاق سیلندر سویچ و برای درب های سرویسی سیلندر سرویسی و برای درب های ورودی سیلندر آپارتمانی تهیه می شود.
در دستگیره های روزت جهت باز شدن مطرح نیست و این دستگیره ها هم برای درب های چپ باز شو و هم برای درب های راست باز شو مورد استفاده قرار می گیرنداما آنچه باید در نظر گرفت آن است که غالبا دستگیره های روزت به دلیل دو طرف باز شو بودن برای درب های ورودی مورد استفاده قرار نمی گیرند چرا که در صورت قفل نبودن درب امکان باز کردن آن بواسطه دستگیره از سمت بیرون وجود دارد.

3- دستگیره های ثابت حیاطی:

این نسوع دستگیره ها معمولا در فضای خارجی درب نصب می شوند و در دو نوع دوپیچ و تک پیچ وجود دارند که جهت کشیدن و هل دادن درب استفاده می شوند و بر روی درب پیچ می شوند و عملکرد خاصی ندارند و از این رو نیازی به قفل ندارند و یا قفل جداگانه نصب می شود
و بر روی درب های ورودی، ضد سرقت ،درب هاب لابی ،درب های دودبند آتش نشانی ، درب حیاط و…. دیده می شوند

دستگیره درب ایستاده

دستگیره درب ایستاده

-دستگیره های ایستاده مخصوص درب ورودی:

این نوع دستگیره ها که مخصوص درب های ورودی هستند از طرف بیرون ثابت هستند و درب از بیرون فقط با سویچ باز می شوند و دسته بیرونی فقط برای کشیدن و هل دادن درب است و عملکرد ندارد اما از طرف داخل دسته متحرک است وعمل باز کردن درب را انجام می دهد و معمولا در این نوع دستگیره ها به جهت اهمیت آنها در امنیت درب از طرف بیرون جای پیچ ها مشخص نیست و پوشانده شده اند. این نوع دستگیره ها به قفل سویچی و سیلندر سویچی نیازمندند که انواع مختلفی از این دستگیره ها در بازار وجود دارد.این نوع دستگیره هااز خانواده دستگیره های پلاک هستند و معمولا قسمت بیرونی ، پلاک بلند تری دارد و از دستگیره های پلاک آپارتمانی معمولی گران تر هستند و از کیفیت بالاتری نیز برخوردارند.
این نوع دستگیره ها خود به دو دسته ساده و دندی تقسیم می شوند که دستگیره های ایستاده دندی معمولا بر روی درب های لابی و درب های تمام چوب بزرگ و گران قیمت نصب می شوند که معمولا لابی را از فضای حیاط جدا می کند و به عنوان درب مستر مورد استفاده قرار می گیرد و نه درب اصلی و از سمت بیرون یک شصتی دارند که به این علت به آن ها دندی می گویند و به واسطه آن درب باز می شود و در مواقع نیاز می توان آن را غیر فعال کرد ،دستگیره های دندی دستگیره های گران قیمتی هستند.

5- دستگیره های بیمارستانی :

دستگیره های بیمارستانی دستگیره هایی هستند که در بخش های حساس بیمارستان ها و محیط های آزمیشگاهی نصب می شوند و غالبا از جنس استیل هستند که ماده ای ضد زنگ است و در اثر برخورد مواد آزمایشگاهی و یا مواد ضد عفونی کننده تغیر رنگ نمی دهند و به سبب جنس استیلی که دارند گران قیمت تر از دستگیره های موجود در بازار هستندالبته در بعضی مواقع برای کاهش هزینه در تولید این دستگیره ها از جنس پلاستیک فشرده و یا ای بی اس نیز استفاده می شود که به نسبت جنس استیل از کیفیت و مقاومت چندانی برخوردار نیستند
دستگیره های بیمارستانی در تنوع های پلاک دار، روزت وگوی مانند دیده می شوند که طراحی آن با دستگیره های پلاک و روزت معمولی متفاوت استاز آنجایی که طراحی این دستگیره ها و همچنین متریال مصرفی در آن ها متناسب با آزمایشگاه ها و بیمارستان هاست به دستگیره های بیمارستانی معروف هستند

دستگیره بیمارستانی

دستگیره بیمارستانی

6- دستگیره های هوشمند و دیجیتال:

امنیت ، زیبایی و کاربرد آسان امروزه دستگیره های هوشمند را بسیار محبوب کرده است. دستگیره دیجیتال نسل جدید و متفاوت دستگیره هاست. دستگیره های دیجیتال انواع مختلفی دارند که با نصب یک دستگیره الکترونیکی روی درب منزل یا شرکت خود می توانید به هر فردی که می خواهید مجوز عبور بدهید اکثر این دستگیره ها تا 100 کاربر را پشتیبانی می کنند.
با خرید یک دستگیره دیجیتال اثر انگشتی دیگر نیازی به همراه داشتن کلید نیست و می توانید با اثر انگشت خود درب را باز کنید.از قابلیت هایی که این نوع دستگیره ها پشتیبانی می کنند می توان به رمز ،کد ،کارت،اثر انگشت ،تشخیص چهره ،کلید ،تگ های الکترونیک ،ارتباط بی سیم قفل ،فناوری های بلوتوثی و اینترنتی ،سیستم آلارم و ضد شوک وکنترل ورود و خروج اشخاص و… اشاره کرد

بخش های مختلف دستگیر های درب هوشمند

دستگیره های درب هوشمند از دو بخش تشکیل شده است. بخش سخت افزار به جنبه فیزیکی آن اشاره می کند که شامل بدنه داخلی ،خارجی ،قفل و سیلندر و…است و بخش نرم افزار نیز وظیفه ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعلت را بر عده دارد و مجموعه ای از برد های الکترونیک استاین نوع دستگیره ها که سهم ویژه ای در بازار را به خود اختصاص داده اند به نسبت آپشن ها و قابلیت هایی که دارند معمولا در بازه قیمتی بین 3 تا 60 میلیون قرار دارند که از ساده ترین کار تا پیشرفته ترین کار دسته بندی می شوند.امروزه در بسیاری از هتل ها ،شرکت ها ، اتاق های مدیریتی ، اماکن حساس ، منازل شخصی و… از دستگیره های هوشمند استفاده می شود.

دستگیره درب هوشمند

دستگیره درب هوشمند

دسته بندی دستگیره ها از نظر کاربرد

دستگیره ها از نظر کاربرد و استفاده ای که از آن می شود و همچنین محل قرار گیری آن در نقاط مختلف ساختمان به دسته های زیر تقسیم می شوند :

1-دستگیره پلاک کلیدی:

برای درب های اتاق خواب و درب هایی که امنیت آن اهمیت چندانی ندارد از دستگیره های کلیدی استفاده می شود که بواسطه یک قفل کلیدی باز و بسته می شوند که در اکثر منازل بر روی درب اتاق خواب دیده می شود و دستگیره از هر دو طرف متحرک است و درب را باز می کند

2- دستگیره پلاک سویچی :

برای درب های اداری و درب هایی که امنیت آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و نیاز است که بواسطه سویچ قفل شود و سویچ آن خاص تر باشد و به سادگی درب اتاق باز نشود استفاده می شود و یک عدد دستگیره سویچی ،یک عدد قفل و یک عدد سیلندر سویچی یا همان مغزی مورد نیاز است،دستگیره سویچی از هر دو طرف دسته متحرک و باز شو دارد و برای قفل کردن به سویچ آن نیاز است.

3-دستگیره پلاک سرویسی :

برای درب های سرویس بهداشتی و حمام دستگیره ای که انتخاب می شود باید از سمت داخل اهرم جهت قفل کردن وجود داشته باشد و به یک قفل سرویسی هم نیاز است در انتخاب دستگیره پلاک سرویسی باید جهت باز شدن درب و دستگیره مطابقت داشته باشد در غیر این صورت اهرم قفل به جای داخل ، بیرون از سرویس قرار می گیرد

4- دستگیره پلاک آپارتمانی:

برای درب های ورودی آپارتمان و یا درب هایی مورد استفاده قرار می گیرد. که فقط از یک طرف بتوان آن را با دستگیره باز کرد و از طرف دیگر فقط شخصی که سویچ داشته باشد وارد شود یا اصطلاحا دستگیره یک طرفه باشد به طوری که از بیرون به داخل با سویچ و از داخل به بیرون با دستگیره باز شود و از ورود اشخاص متفرقه جلوگیری شود باید از دستگیره های آپارتمانی استفاده کرد که در این دستگیره ها هم مانند دستگیره های سرویسی باید جهت باز شدن درب با جهت دستگیره مطابقت داشته باشد. برای استفاده از این نوع دستگیره به قفل سویچی و سیلندر سویچی (مغزی یا همان توپی درب) نیاز است.

دسته بندی دستگیره ها از نظر تنوع رنگ و آبکاری

اولین چیزی که در یک دستگیره به چشم میخورد و از لحاظ هماهنگی با محیط و دیزاین بسیار حائز اهمیت است.رنگ یا اصطلاحا همان آبکاری دستگیره هاست. درگذشته رنگ ها ی متنوع و تنوع آبکاری چندانی در دستگیره ها و یراق آلات درب وجود نداشت و بیشتر دستگیره ها به رنگ های طلایی ،نقره ای و زیتونی تولید می شدند و ما کمتر شاهد تنوع رنگی در دستگیره های تولید شده بودیم.
امروزه رنگ ها و آبکاری های زیادی در دستگیره ها و یراق الات به چشم می خورد و از این نظر تنوع زیادی ایجاد شده است به طوری که نمی توان دقیقا گفت چه تعداد رنگ و آبکاری در تولید دستگیره ها به کار گرفته می شود و این بدان جهت است که روز به روز با پیشرفت دستگاه ها و تکنولوژی روز دنیا توانایی های بیشتری در این زمینه حاصل می شود و دیگر آن که هر شرکت و کارخانه ای رنگ های به خصوص خود را دارد و از تکنولوژی های متفاوتی در این زمینه استفاده می شود.

رنگ های پرکاربرد در دستگیره های درب

ای که امروزه بیشترین طرفدار را دارند و متداول تر هستند شامل : طلایی ،سیلور،زیتونی ،نسکافه ای است که این رنگ ها در طیف های مختلفی به چشم میخورندو یا تناژهای مختلفی از این رنگ هارا دارا هستند و به صورت مات و براق هم دیده می شوند
اما جدا از این رنگ های پایه ، رنگ ها وتنوع های زیاد دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به رنگ های زیر اشاره کرد: مشکی ، سفید ، مشکی طلایی ، سیاه وسفید ، رزگلد ، مسی ، برنجی ،روکش تیتانیوم(نوع خاصی از طلایی) ،کروم ،نیکل خش دار، برنز ، صدفی ، هفت رنگ ،دودی و……..
نا گفته نماند که شرکت های مختلف تناژ های مختلفی از یک رنگ را تولید می کنند به عنوان مثال نباید انتظار داشت که رنگ زیتونی یک شرکت تولیدی با رنگ زیتونی شرکت دیگر کاملا یکسان باشد و انتطار می رود که نسبت به هم سیر وروشن باشند به عبارتی رنگ زیتونی یک کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت است.
از آنجایی که رنگ در ظاهر دستگیره و دیزاین و هماهنگی آن با محیط بسیار اهمیت دارد ، این موضوع نه تنها شامل دستگیره بلکه شامل یراق آلات دیگری چون قفل ،مغزی ،انواع لولا ،قفل های کمکی و سایر لوازم و یراق آلات دیگر نیز می شود و به جهت اهمیت این موضوع سایر یراق الات نیز در رنگ های مختلفی چون طلایی ،سیلور ، زیتونی و نسکافه ای تولید می شوند و شما می توانید یک ست کامل از دستگیره ،قفل ،مغزی ولولا و… در رنگ دلخواه خود تهیه کنید.
نکته ای بسیار مهم را در مورد رنگ و آبکاری دستگیره ها باید تذکر داد و آن است که تمام رنگ ها و آبکاری های فوق نسبت به مواد شوینده قوی و اسیدی چون تینر و وایتکس واکنش نشان داده و رنگ ،زیبایی و جلای خود را از دست می دهند و برای پاک کردن و شستشوی آن ها نباید از این مواد استفاده کرد و تنها یک دستمال نم دار برای پاک کردن آن ها کافی است.
به غیر از موارد تذکر داده شده آبکاری دستگیره ها معمولا از کیفیت خوبی برخوردارند و با سایش دست و استفاده عمومی تغیر رنگ نخواهند داد که البته این در صورتی است که دستگیره تهیه شده از استاندارد ها و کیفیت مناسبی برخوردار باشد چرا که بار ها دیده شده است دستگیره های بی کیفیت و متفرقه در همان روز های ابتدایی رنگ و جلای خود را ازدست داده و یا آبکاری آن ها پوسته پوسته شده و از روی سطح دستگیره کنده خواهند شد و یا این که طبله کرده و برجسته خواهد شد و با کشیدن ناخن بر سطح دستگیره ریزش می کند لذا توجه به برند و کیفیت تولی دستگیره از مسائل مهم در به کار گیری از دستگیره و یراق الات است.

دستگیره های درب استیل برنزی رنگ

دستگیره های درب استیل برنزی رنگ

دسته بندی دستگیره از نظر جنس و ساختار

در انتها به مهم ترین فاکتور در انتخاب دستگیره ها و یراق آلات می پردازیم.بی شک می توان گفت که اصلی ترین نکته در انتخاب دستگیره در میان تمامی مطالب گفته شده توجه به جنس و متریال استفاده شده در دستگیره هاست شناخت ویژگی های متریال های گوناگون باعث می شود تا بهترین جنس را برای دستگیره منزل خود انتخاب کنید.جنس دستگیره از عوامل تاثیرگذار در ماندگاری و حتی زیبایی دستگیره درب می باشد.
در گذشته درساخت یراق الات حتی از جنس فلزات قیمتی مانند طلا ،نقره ،برنز و…. استفاده میشده اما هم اکنون استفاده از این مواد به صرفه نیست و حتی هزینه های زیادی را در بر می گیرد.
حال سوالی برایمان پیش می آید که چه جنسی برای ساخت دستگیره و یراق الات صرفه اقتصادی دارد و در عین حال از نظر استحکام و مقاومت کیفیت مطلوب را دارا باشد؟
باید بگوییم که امروزه به صرفه ترین و پرکاربرد ترین متریال برای ساخت یراق آلات مثل دستگیره درب، آلیاژ زاماک است. چرا که هم کیفیت و مقاومت لازم را دارد و هم این که قیمت تمام شده به صرفه تر ، به نسبت سایر عناصر، آن را به عنوان مصرفی ترین ماده در ساخت دستگیره ها تبدیل کرده است.

زاماک:

بد نیست اندکی با این آلیاژآشنا شویم ، پایه و اساس آلیاژزاماک ،روی می باشد. روی فلزی به رنگ سفید مایل به آبی یا نقره ای است و عنصری است که آلیاژهای فلزی آن به نام زاماک ، معروف ترین آلیاژ آن است. عناصر اصلی آلیاژ زاماک ،روی ،آلومینیوم ،مس ومنیزیم و به مقدار کمی از عناصر آهن و سرب و قلع می باشد . زاماک آلیاژی است که در قطعاتی که تحت فشار قرار می گیرند کارایی بسیار مطلوبی دارد و از این جهت در یراق آلات درب و پنجره و بویژه دستگیره ها به کار می رود و از بارز ترین مزایای آن مقاومت در برابر زنگ زدگی است و به طور میانگین در بین سایز فلزات مصرفی از کیفیت ، ماندگاری استحکام و قیمت مناسبی برخور دار است و مجموعه ای از ویژگی سایر مواد را داراست.

دستگیره درب زیبا

دستگیره درب زیبا

برنج :

این عنصر جزو بهترین مواد اولیه برای ساخت دستگیره است و از مزایای آن دوام بسیار زیاد آن است ،در میان آلیاژ ها و مواد مصرفی در صنعت تولید یراق آلات ،برنج با دوام ترین آن هاست و از دیگر مزایای آن استحکام بالای آن است اما از آنجایی که فلزی گران قیمت است و قیمت تمام شده آن به نسبت سایر مواد بسیار بالا تر است کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آهن :

از ارزان ترین موادی که می توان در تولید دستگیره به کار برد آهن است که دستگیره های تولید شده از آهن جزو ارزان ترین دستگیره های موجود در بازار هستند و از معایب آن مقاومت کمتر در برابر شکستگی و ضعف در برابر رطوبت و زنگ زدگی است و در مناطق شمالی و در جاهایی که رطوبت بالایی دارند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود که از دستگیره های تولید شده از جنس آهن استفاده کنند.ساده ترین راه تشخیص جنس این دستگیره ها استفاده از آهن رباست.

آلومینیوم:

این ماده به نسبت زاماک و برنج مقاومت کمتری دارد ولی از آهن کیفیت و مقاومت مطلوب تری دارد و مزیت آن قیمتی به صرفه تر از زاماک است .بر خلاف آهن در برابر زنگ زدگی مقاوم است به عبارتی می توان گفت که دستگیره تولیدی از جنس آلومینیوم چیزی ما بین آهن و زاماک است که هم قیمت مناسب تری از زاماک دارد و هم بر خلاف آهن ضد زنگ است.
دستگیره های تولیدی از جنس آلومینیوم بسیار سبک هستند.

استیل :

همانطور که می دانید استیل ماده ای ضد زنگ است و ماندگاری و مقاومت بالایی دارد و برای دستگیره های درب ورودی هایی که تردد بالایی دارند گزینه مناسبی است مانند بیمارستان ها و محیط های آزمایشگاهی و مراکز تجاری .
استیل مانند برنج کیفیت و ماندگاری بالایی دارد و هم قیمت آن از فلز برنج مناسب تر است اما به نسبت زاماک فلز گران تری است و جنس استیل را از لحاظ کیفیت و قیمت می توان حد واسط بین زاماک و برنج دانست.

دستگیره درب هنری

دستگیره درب هنری

سایر مواد مصرفی :

عناصری که در بالا معرفی شد جزو رایج ترین مواد مصرفی در ساخت دستگیره ها هستند حال می خواهیم سایر موادی که در ساخت دستگیره به صورت ترکیبی با سایر مواد و یا تکی به کار می روند را نیز برایتان شرح دهیم.دستگیره ها همچنین از موادی چون برنز ، سرب، فولاد ضد زنگ ، شیشه و کریستال ،سرامیک وچینی ،سنگ های طبیعی ، چوب و …. نیز ساخته می شوند که معمولا شیشه و کریستال،سرامیک و چینی ،سنگ ها و چوب ، در قسمتی از دستگیره به کار می روند و پایه اصلی آن از فلز است و این مواد به صورت تلفیقی یا تزیینی با دستگیره ادغام می شوند و بر روی آن قرار می گیرند.

تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید
تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *