درب اتاق ام دی اف چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

درب اتاق ام دی اف

یکی از محصولات چوبی که برای ساخت دربهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد در اتاق ام دی اف است. این واژه مخفف کلمه medium density fiberboard است. این مدل از تخته های فیبری را می توان پس از تولید روکش نمود. روکش درب های ام دی اف موجب زیبایی این مدل از درب های چوبی می شود. علاوه بر آن استفاده از روکش برای درب های ام دی اف می تواند دوام و مقاومت این در ها را افزایش دهد‌. همچنین از دربهای روکش شده می توان برای مکان های مرطوب همانند حمام و دستشویی استفاده کرد. چرا که این مدل روکش های تزیینی در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند. در ادامه به معرفی برخی از روکش های مختلف درب های ام دی اف میپردازیم.

روکش های درب ام دی اف

یکی از انواع متداول روکش هایی که برای درب های ام دی اف استفاده می شود روکش ملامینه می باشد. اینگونه روکش ها ضد آب نیز محسوب می شود. برای این شیوه کاغذ های دکوراتیو رزین شده با حرارت و فشار بر روی درب های ام دی اف و نصب می گردند. همچنین می‌ توان از روکش های pvc برای در های ام دی اف استفاده کرد. این مدل از روکش ها نیز از جمله روکش های ضد آب به شمار می روند. روکش های گفته شده را می توان با استفاده از رنگ های پلی استری رنگ آمیزی کرد. بسیاری از این نوع درب ها دارای کلاف چوبی هستند. درب های ام دی اف به دلیل فشردگی یا دانسیته پایینی که دارند مناسب استفاده برای درب های محیط حمام و سرویس بهداشتی نیست چرا که امکان پوسیدگی این درب ها در شرایط مرطوب وجود دارد. با این حال با استفاده از روکش های درب های ام دی اف می توان آن ها را برای این محیط ها مقاوم سازی کرد. در ادامه به برخی از ویژگی های درب mdf می پردازیم.

درب اتاق ام دی اف

مشخصات فنی درب های ام دی اف

بازوی دربهای اتاقی از کلاف چوب روسی ساخته می گردد. این کلاف در سمت پایین به صورت دولایه و سر تا سری و در بخش لولا ها و قفل به صورت دوبل می باشد. لازم به توضیح است که در شرایط طبیعی چوب های روسی مقاومت کمی نسبت به محیط مرطوب دارند. از این جهت امکان کرنش آنها وجود دارد. به عبارت دیگر درب دچار تغییر شکل می شود که به اصطلاح عامیانه می گویند و تاب برداشته است. البته به منظور از کاهش این موضوع از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها به نام فاق و زبانه می شناسند. با توجه به اینکه در این روش کل مقطع کلاف را نمی توان شکافت داد تغییرات چوب در برابر رطوبت مشاهده می شود. البته امروزه برای حل این مشکل از روش فنگر جوینت برای درب های داخلی استفاده می شود‌. قسمت میانی دربهای ام دی اف از شبکه های هانی کام یا یونولیت فشرده ساخته می شود. همچنین برای رویه درب های ام دی اف از روکش چوب راش گردو ملج استفاده می شود.

درب اتاق ام دی اف

کاربرد درب ام دی اف

از پانل های ام دی اف برای کمد های دیواری کابینت های آشپزخانه و درب های داخلی استفاده می شود. ‏تنوع این مدل درب ها بسیار بالاست امیدوارم از روکش های مختلف روکش های ایده آل برای محیط های پر از رطوبت استفاده کرد. همچنین طیف وسیعی از دستگیره این درب در بازار وجود دارد که می توانید برای درب حمام سرویس بهداشتی و اتاق خواب منزل خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که درب چوبی یکی از انواع گرانترین درب ها محسوب می شود. اما درب های ام دی اف این مشکل را بر طرف ساختند. حتی با انجام برخی از کارها میتوان طول عمر مفید و ماندگاری درب های ام دی اف را افزایش داد. مورد اول تمیز نگه داشتن در ها است. مورد دوم استفاده از درب های ام دی اف در محیط های خشک و با تهویه مناسب می باشد همچنین درب ها باید روی یک سطح هموار نصب شوند. همچنین لازم به توضیح است که پس از خشک شدن کامل گچ و بتن در محل ساختمان و همچنین پس از رنگ کاری کامل درب ها می توان آن را در فضای مورد نظر نصب کرد. همچنین تغییرات شدید و سریع دما نیز می‌ تواند به ساختار این درب ها آسیب بزند. قلعه گام به انواع مدل های مختلف در های ام دی اف و کاربرد هر یک از آن ها می پردازیم.

درب ام دی اف چیست ؟

زمانی که نام درب های ام دی اف و فیبر های ام دی اف گوش می‌ رسد ذهن اکثر افراد به سمت و سوی کابینت های ام دی اف می رود. هر چند این مورد یکی از مهم ترین کاربرد های فیبر های ام دی اف استفاده در صنعت کابینت سازی است اما از این فرآورده چوبی برای موارد دیگری از جمله دکوراسیون خانه و درب ها نیز استفاده می شود. این محصول بسیار زیباست و استحکام و انعطاف پذیری بالایی دارد.

همچنین در برخی موارد برای ساخت درب های ضد سرقت و درب های ورودی یک ساختمان و واحد های آپارتمانی از این مدل در ها استفاده می شود. البته لازم به توضیح است که استفاده از درب های ام دی اف برای این موارد کمتر می باشد بلکه از درب های ام دی اف برای درب های داخلی ساختمان استفاده می گردد. یکی از انواع درب های ام دی اف موجود در بازار ایران در های ام دی اف خام و بدون روکش می باشد. این مدل از درب ها از کیفیت پایینی برخوردار بوده و در معرض رطوبت دچار آسیب می شوند. اما همانطور که گفته شد می توان از روکش های ملامینه پی وی سی و چوب طبیعی برای این درب ها استفاده کرد. این موارد از جمله پر کاربرد ترین روکش ها برای درب های ام دی اف می باشد که در ادامه به شرح مفصل تری از آن ها می پردازیم.

درب های ام دی اف با روکش ملامینه

برای ساخت این مدل از درب ها از تخته های ام دی اف و روکش های ۳ میلی متری کاغذی و ملامینه استفاده می شود. از این گروه در پا می توان برای تولید درب کمد دیواری نیز استفاده کرد. همچنین می توان از تخته ها و ورق های ضخیم تری ام دی اف برای ساخت درب های پارتیشن بندی اداره ها استفاده نمود. گاهی نیز از درب های ملامینه با ضخامت ۵ میلی متر نیز استفاده می‌ شود که در اکثر موارد برای این نوع از درب های داخلی از ماده اچ دی اف استفاده می شود با این حال امکان نصب آن بر روی تخته های ام دی اف وجود دارد.

درب های ام دی اف با روکش پی وی سی

یکی از در های پر استفاده برای ساختمان ها که قیمت بسیار مناسبی برای مصرف کنندگان فراهم می کند درب های ام دی اف با روکش پی وی سی است. در این شیوه ورقه های ام دی اف با رویه از کاغذ و ملامین به‌طور شیت به بازار ارائه نمی گردد. بلکه با در نظر گرفتن کاربرد آن از روکش pvc بر روی ام دی اف خام وکیوم می گردد. این کار می تواند مقاومت درب ها را افزایش دهد از این جهت از این مدل در ها برای درب ورودی و یا درب داخلی سرویس های بهداشتی حمام و اتاق خواب استفاده می کنند. همچنین می توان از روکش چوب و چوب طبیعی برای درب های ام دی اف استفاده کرد. این گروه از در ها بسیار زیبا و لوکس به نظر می رسند چرا که با قشر نازکی از چوب طبیعی روکش می گردد. توجه داشته باشید که این مدل از درب آن باید رنگ آمیزی شوند. همچنین یکی دیگر از روکش هایی که برای درب های ام دی اف بسیار رایج از روکش ملچ می باشد. لازم به توضیح است که اگر از درب های ام دی اف برای درب ورودی ساختمان استفاده می کنید روکش چوب طبیعی انتخاب مناسب تری برای این مدل در ها می باشد. در ادامه توضیح مختصری درباره ابعاد و اندازه درب های ام دی اف استاندارد ساختمانی ارائه می نماییم.

ابعاد استاندارد درب های ام دی اف

به طور کلی درب ام دی اف به منظور درب های داخلی یک ساختمان از جمله درب اتاق خواب و مستر و درب سرویس های بهداشتی استفاده می شود. از این جهت ابعاد دقیق و مشخصی برای درب های داخلی یک ساختمان وجود ندارد. با این حال می توان گفت که به طور معمول عرض این درب های داخلی در حدود ۸۰ الی ۹۰ سانتی متر می باشد. همچنین طول درب ها با در نظر گرفتن طول دیوار ها تولید می گردد. به عبارت دیگر اگر دیوار یک اتاق خواب از درب ام دی اف دو متر و ۱۰ سانتی متر تا دو متر ۱۵ سانتی متر باشد جز دیوار های بلند و در ساختمان هایی که درب ام دی اف با طول ۲ متر و ۲ سانتی متر ۲ متر و ۵ سانتی متر استفاده می شود جزو ساختمان های معمولی می باشد. از این جهت این مدل در ها متناسب با طول دیوار و ساختمان طراحی می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *