ویژگی ها و مزایای درب چوبی اتاق چیست؟ راهنمای خرید درب چوبی

مزایای درب چوبی

در یک سازه یا ساختمان درب چوبی اتاق نقش بسیار موثری در زیبایی و طراحی داخلی آن خواهد داشت. وقتی می خواهید درب چوبی اتاق انتخاب کنید با گزینه های بسیار زیادی از درب های چوبی روبرو خواهید شد. درب چوبی اتاق و یا درب ورودی ساختمان ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارد که ما را به خرید آن ترغیب می نماید.

درب چوبی اتاق انواع بسیار متنوعی در جنس و طرح دارد که با توجه به سلیقه ی خریدار می تواند انتخاب و خریداری شود. درب چوبی اتاق از لحاظ قیمت و کیفیت نیز متغیر است. مثلا می توان از درب های بدون روکش و خام یا درهای رنگ شده یا درهای روکش دار پی وی سی و … به عنوان درب چوبی اتاق استفاده کرد. انواع دربهای اتاق در زیر مجموعه ی دربهای داخلی ساختمان قرار می گیرند.

درب چوبی اتاق

درب چوبی اتاق

بیشتر بخوانید :نصب درب چوبی در تهران

از مزایای درب چوبی اتاق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فشار وارد شده بر  این نوع درها بسیار زیاد است. دربها در تابستان به علت گرمای هوا فشار بیشتری را تحمل می کنند. جنس این دربها باید آنقدر مقاوم باشد که سرما و نه گرما نتواند بر ساختار آن آسیبی وارد کند. از مزایای مهم درب چوبی اتاق این است که نسبت به سرما و گرما عایق مناسبی است. دربهای آهنی و شیشه ای عایق چندان مناسبی در برابر گرما و سرما به حساب نمی آیند این درحالیست که درب چوبی اتاق نه تنها عایق مناسبی برای گرما و سرماست بلکه در برابر سر و صدا نیز عایق است. این دلایل باعث شده که از دربهای چوبی برای ساخت درهای ورودی ساختمان نیز استفاده کنند. اگر پوشش رویی درب چوبی نیز بهینه سازی شود این نوع درب بهترین نوع درب ورودی ساختمان در برابر باد و رطوبت به حساب خواهد آمد.

اگر بخواهیم دربهای چوبی را از لحاظ ساختار با دیگر نوع درب مقایسه کنیم باید بگوییم که درب های چوبی مستحکم اند و از ترکیبات مختلف چوب درست شده اند و از لحاظ بوم شناسی مناسب و بهینه اند، یا به عبارتی قابل بازیافت و تجزیه پذیرند.  اما دربهای دیگر با مواد دیگر ترکیب می شوند که ممکن است قابلیت بازیافتی نداشته و یا از لحاظ زیست محیطی تجزیه ناپذیر باشند که به ضرر طبیعت نسل های آینده خواهد بود.

مواد داخلی دربهای چوبی شامل لایه های فشرده چوبی و چسب چوب است.

درب چوبی اطاق

درب چوبی اتاق

انواع روکش های درب چوبی اتاق:

برای صرفه جویی در مصرف چوب و کاهش هزینه ها، از چوب های طبیعی ورقه های نازکی درست می کنند و برای روکش فرآورده های چوبی نظیر ام دی اف، اچ دی اف، نئوپان و … از آن ها استفاده می شود، بر این اساس درب چوبی اتاق، با کمترین هزینه و زیباترین طراحی تولید می گردد.

بیشتر بخوانید :نصب درب چوبی در تهران

منظور از روکش های مصنوعی درب چوبی اتاق چیست؟

روکش های مصنوعی درب اتاق، کاغذهای تزئینی و یا غیر تزئینی اند که با رزین های متنوع مثل ملامین فرمالدئید، فنل فرمالدئید و … آغشته می شوند و بر روی سطح های فشرده چوبی ام دی اف، اچ دی اف، نئوپان و … نصب می شوند.

واضح است که بر اساس نام خود دربهای تمام چوب به طور کامل از چوب ساخته شده است و درون آن نیز پر است یا اصطلاحا توپر است. مثل درب تمام چوب روسی و … می توان گفت که دربهای تمام چوب از مقاومت و استحکام زیادی برخوردارند. به همین دلیل از دربهای تمام چوب برای درب ورودی ساختمان استفاده می کنند. ولی قیمت این نوع درها نسبتا بالاست. از طرف دیگر چون تماما از چوب ساخته شده اند نسبت به شرایط جوی و بارندگی و رطوبت بسیار حساس اند. پس اگر از این نوع دربه در منزل خود دارید در نگهداری و حفظ دوام آن باید دقت زیادی داشته باشید.

نکته ی دیگری که قابل ذکر است این است که درب چوبی اتاق بر روی چهارچوب فلزی اتاق به راحتی نصب می شود.

درب های چوبی ورودی ساختمان تاثیر زیادی بر زیبایی و نمای بیرونی و طراحی داخلی  ساختمان دارد. دربهای چوبی که برای ورودی ساختمان ها تولید می شوند ایمنی بسیار زیادی نیز دارند.

درب ام دی اف نیز از انواعی درب چوبی برای اتاق است که طراحی های بسیار متنوعی را دارد. استفاده از ام دی اف جهت درب سرویس و درب حمام مناسب نیست چون ام دی اف چوب بسیار حساسی است که در اثر رطوبت و بخار آب پوسیده می شود و بستر مناسبی را برای تخمک گذاری و رشد مگس ها و حشرات آماده می کند. دربهای چوبی با روکش های پی وی سی گزینه مناسبی برای محیط های مرطوب اند.

در مورد دربهای ABS  باید گفت که برای درب حمام و سرویس های بهداشتی می توانیم از آنها استفاده کنیم اما گزینه ی مناسبی برای درب اتاق نیستند. با داشتن خاصیت ضد آب بودن خود صرفا برای محیط های مرطوب بهینه سازی شده اند.

درب چوبی

درب چوبی ورودی ساختمان

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Medium-density_fibreboard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *